10 idéer til bevidste pauser – der får dig i gang

Du er tilbage efter ferien. Der er masser af opgaver, der venter på at blive løst. Hvordan kommer du i gang uden overspringshandlinger? Ved at holde bevidste pauser med god samvittighed.

Mon du kender det med at have en masse ting, der ligger og venter på at blive gjort? Du kommer bare ikke rigtig i gang. Måske især efter en ferie, hvor du skal have hovedet indstillet på nye tanker. Det kan være opgaver, der er svære at komme i gang med, fordi de indebærer noget nyt og får dig ud af din komfortzone. Eller det kan være noget du skal i gang med at skrive, hvor ordene ikke vil komme.

Hvad gør du, når du er gået i stå? Holder en pause eller laver overspringshandlinger? De to ting er ikke det samme, men det kan være svært at skelne mellem pausen og overspringshandlingen, fordi det kan være nogle af de samme ting, du gør. Kigger på Facebook, tjekker vejret, tager en kop kaffe.

De vigtige pauser er bevidste

Pauser er vigtige. De giver dig energi til at komme videre med det, du skal have gjort. Når du er bevidst om, at du tager en pause og kobler af med noget meningsfuldt, er det godt. Falder du i overspringshandlinger med fx at surfe i timevis på nettet efter ’research’ langt ud over det nødvendige, bliver du i dårligt humør, når det går op for dig, at det var spild af tid.

Kom i gang med at skrive en bog

10 forslag til bevidste pauser

Her har jeg samlet en liste over handlinger, jeg tyer til, når jeg er gået i stå med arbejdet. Måske du kender nogle af dem – eller kan finde inspiration i listen.

1) Lav en flowskrivning

Den skal handle om, hvad der er det vigtigste lige nu. Sæt et stopur til 10 minutter og skriv så uafbrudt, hvad der fylder i hovedet, og hvorfor det er så svært at komme i gang. Hvad stopper dig? Hvorfor irriterer det dig? (Vil du vide mere om flowskrivning, så læs mere her.)

2) Gå en tur

Det kan være i skoven eller i naturen omkring dig. Mærk den friske luft og lad tankerne vandre. Jeg lover, du har det bedre, når du kommer tilbage og er klar til at få noget fra hånden. Jeg undervurderer selv igen og igen, hvor meget det hjælper at rejse sig fra skrivebordet og komme ud. Bevæge kroppen, mærke den friske luft. Se naturen som den slår dig i møde lige præcis nu, ligegyldigt om det så er vintervådt, efterårsblæst, sommervarme eller forårsmildhed.

3) Skriv en to-do liste

Listen giver dig overblik over de opgaver, der ligger og fylder inde i hovedet – skriv også de små opgaver ned. Dem du bare ikke lige får gjort. De kan fylde rigtig meget alligevel og det kan hjælpe at gøre dem synlige.

4) Afkryds noget fra to-do-listen

Udfør nogle af opgaverne fra din på to-do-liste. Begynd med de nemme. Mærk lettelsen over, at du fik krydset noget af. Det betyder mere, end du tror!

5) Gør noget godt for dig selv

Giv dig selv en belønning for at have udrettet noget. Det kan være små ting som en kop varm kakao eller en blomst på bordet.

Bevidste pauser - solnedgang
6) Lav en meditation eller en guidet mindfulness

Meditation er et kapitel for sig. Jeg syntes, det var svært at komme i gang med og fik først knækket koden efter et forløb med praktisk undervisning. Nu er jeg meget glad for stille meditationer, hvor jeg bruger de teknikker, jeg har lært.
Hvis du synes meditation er svært, er guidede meditationer eller mindfulness en måde, der fungerer for de fleste. Der er masser at finde på youtube, hvis du har brug for det. Jeg kan fx godt lide ”Stranden”  og ”Øen” af Niels Larsen.

7) Dyrk yoga

Yoga er en anden god måde at få energi på. Igen er holdtræning dejligt, men du kan også lave øvelser hjemme. Der er masser at finde på Youtube, fx på Youtube-kanalen ’Yoga with Kassandra’  hvor der er programmer for enhver smag og ethvert behov.

8) Se en god film eller læs en god bog

Igen: Hvad end der gør dig glad og virker inspirerende eller beroligende på dig. Min egen go to er den efterhånden gamle tv-serie Matador. Jeg bliver aldrig træt af at se den, selvom jeg kender den ud og ind.

9) Ryd op

Det er sikkert ikke alle, der har brug for dette råd, men for mig gælder det, at bunkerne har det med at vokse omkring mig. Hvis du har det lige sådan, kan det give god energi at rydde op.

Der er sikkert et skab, en skuffe eller en hylde, der roder eller en bunke med papirer, du har haft liggende i evigheder, som trænger til at blive fjernet fra din bevidsthed.

10) Hold fri med god samvittighed

Du kan ikke arbejde hele tiden. Skil tingene ad og tænk på arbejde, når du arbejder og hold fri, når du holder fri. Så får du overskud til at virkeliggøre dine drømme.

Vi kommer ikke udenom, at der skal handlinger til for, at vores drømme bliver til virkelighed.

Bevidste pauser - bro

Del dine erfaringer

Har du flere idéer til bevidste pauser, eller har du erfaringer med nogle af forslagene fra listen?

Del meget gerne dine input i kommentarerne herunder.

Birgit Juel Martinsen

Birgit Juel Martinsen

Skribent & Guide

Jeg skriver, vandrer og læser med en baggrund som cand.mag., journalist og kommunikatør.

Mor til tre, gift med min ungdomskæreste og bosat i Horsens. Elsker Endelave, hvor vi har sommerhus, og jeg er kommet, siden jeg var spæd i 1969.

2 Kommentarer

  1. Susie

    Drik en kop kaffe og lav squat eller sprællemænd, mens kaffen løber igennem 🙂

    Svar
    • Birgit Juel Martinsen

      Haha, god idé, Susie 😊 Så får man lige tankerne et helt andet sted hen – ned i kroppen og pulsen op!

      Svar

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Du vil måske også synes om …

Glimt af ø-stemning – en refleksion

Glimt af ø-stemning – en refleksion

Jeg faldt over teksten her i mine gemmer fra Corona-tiden og fik lyst til at dele den lille refleksion over det særlige ved at komme til en ø.

Prøv en Writers Walk

Prøv en Writers Walk

Få en video tilsendt, hvor jeg guider dig på en Writers Walk. Videoen koster dig kun din mailadresse.

Og du får derudover en masse tips til at skrive og vandre. 

Tak! Nu skal du bare bekræfte din tilmelding i mailen, jeg har sendt til dig.